Planuitwerking IJsselmeerdijk - Een veilige dijk door een natuurlijke vooroever
De IJsselmeerdijk tussen Lelystad en de Ketelbrug moet versterkt worden. De voorkeursvariant hiervoor is de aanleg van een vooroever die de golfaanval op de dijk remt. HKV en Royal HaskoningDHV ondersteunen Waterschap Zuiderzeeland bij het ontwerp van de dijk en vooroever in de planuitwerkingsfase.
De vooroever wordt een ruim 100 meter brede zone met ondiep water voor de dijk. Deze zorgt ervoor dat de dijk minder sterk wordt aangevallen door golven vanaf het IJsselmeer, waardoor er weinig tot geen aanpassingen aan de dijk nodig zijn om deze weer aan de waterveiligheidseisen te laten voldoen. Tegelijk ontstaat een zone langs de dijk met waardevolle natte natuur. De vooroever wordt opgesloten en beschermd door een vooroeverdam. De golfdemping door de vooroeverdam en vooroever is eerst onderzocht in de Scheldegoot bij Deltares. Vervolgens heeft HKV geavanceerde rekenmodellen toegepast en de resultaten afgeregeld op de golfgootmetingen. Deze modellen zijn weer gekoppeld aan berekeningen voor faalmechanismen van de dijk, bijvoorbeeld voor graserosie op het buitentalud, de kruin en het binnentalud. Op deze manier berekenen we een faalkans van de dijk inclusief vooroevereffecten, nauw aansluitend op de uitgevoerde golfgootmetingen. Een ander aspect wat we hebben onderzocht is het verwachte sedimenttransport, waaruit een voorspelling van de onderhoudsbehoefte van de zandige vooroever volgt. Ook hebben we modelberekeningen gedaan om de interactie te onderzoeken tussen de vooroever en de koelwaterlozing door de elektriciteitscentrale langs de IJsselmeerdijk. Met alle rekenresultaten ondersteunen we het waterschap in het ontwerpproces en in het definiƫren van eisen die gesteld moeten worden aan aannemers voor het uitvoeren van de dijkversterking en de aanleg van de vooroever.